Google+ Followers

Friday, October 18, 2013

selamat pagi!

Hai kwn2..

Skrg ni dah pg lah kan sbb dah nak pkl 12.30..mm..cpt btl ms berlalu..aidil adha pun dah lps..skrg ni tgh bertungkus-lumus nak cr bhn utk projek..pas tu ada lg 1 assignment menunggu..nasib baik 1 assignment dah lps..tgl nak hntq kat lec je..mm..penatnya!!!!!

Fairuz,jgn mengeluh!x baik utk kesihatan!hehehehe..ye lah..lgpun dlm Islam kt x blh mengeluh..tp aku bkn mengeluh cm rs penat..nak lps tensyen jap..hahaha..blh tera tu kak ton??

Kalau aku tensyen,selain berdoa drp Allah minta kuatkan smngt aku,aku suka makan coklat..jenama yg plg aku suka tentunya Cadbury..lazat x terkata..adoi..mengidam pl rs. ngn ujan pl ni...adoi..nak cr mana pl pg2 ceni..nak p 7 E mls..lgpun bahaya lah p situ time2 ceni..mm..xpelah..t je lah aku bl..ok..kat bwh ni aku nak share kebaikan makan coklat..bc jgn x bc pl..

Kelebihan makan coklat:

1. Coklat mengurangkan kadar serangan strok.Kajian di sweden menunjukkan wanita yang makan coklat lebih daripada 45g seminggu kurang berisiko terkena serangan strok sebanyak 20% lebih rendah.


2. Coklat meningkatkan kadar kesihatan jantung.
Antara lain ialah, merendahkan tekanan darah, kadar kolestrol dalam badan, dan risiko menghidap penyakit jantung. Ini kerana coklat yang mampu bertindak melawan peradangan.

3. Coklat boleh melawan diabetis.

Kajian di Itali pada tahun 2005 mendapati coklat meningkatkan sensitiviti insulin dan seterusnya mengurangkan risiko diabetis.

4. Coklat melindungi kulit anda.

Lupakan apa yang anda pernah dengar tentang coklat menyebabkan jerawat. Coklat gelap sebenarnya adalah baik untuk kulit anda. Jenis antioksidan yang dipanggil flavonoid yang ditemui dalam coklat gelap menawarkan beberapa perlindungan daripada kerosakan UV dari matahari. Tapi, itu tidak bermakna anda tidak perlukan pelindung matahari!

5. Coklat boleh mengelakkan batuk-batuk.

Ramuan dalam coklat yang dipanggil "Theobromine" mampu mengurangkan aktiviti saraf vagus. Sekitar rahun 2010, para saintis membuat kajian untuk menghasilkan sejenis ubat yang mengandungi theobromine bagi menggantikan ubat batuk yang mengandungi kodein yang boleh mendatangkan kesan sampingan yang berisiko.

6. Coklat memberikan anda mood yang baik.

Tidak dapat dinafikan, kenikmatan menikmati kemanisan coklat adalah sesuatu yang hebat. Menikmati makanan adalah sebahagian daripada menikmati kehidupan. Penggemar coklat juga mengatakan mereka berasa kurang stress.

7. Coklat membantu meningkatkan peraliran darah.

Koko mengandungi anti-pembekuan darah dan satu sifat yang bekerja dengan cara yang sama seperti aspirin, ia boleh meningkatkan peraliran darah

8. Coklat meningkatkan kadar penglihatan.

Oleh kerana keupayaannya untuk memperbaiki aliran darah, khususnya ke otak,coklat didapati juga boleh meningkatkan aliran darah ke retina, sekali gus memberi rangsangan yang baik kepada mata.

9. Coklat boleh membuatkan anda bijak.

Peningkatan aliran darah ke otak mampu membuatkan kita lebih berjaga-jaga dan sedar, Kajian di britain menunjukkan coklat boleh meningkatkan prestasi dalam bidang pengiraan.

10. Coklat boleh mengisi perut anda.
Oleh kerana coklat yang kaya dengan fiber, ia mampu membuat anda berasa kenyang dan kurang lapar. kajian juga menunjukkan coklat gelap lebih baik berbanding susu.

p/s:ni aku copy paste dr blog http://shahirah21046.blogspot.com/
kpd tuan pnya blog jgn mrh ek..peace ^-^

No comments:

Post a Comment