Saturday, October 5, 2013

Kereta api

Salam kwn2 dan follower yg tersayang...

Hai..hari ni aku nak cerita pl psl pengangkutan utama aku ke UPSI..apa lg kalau bkn kereta  api...sblm  ni aku x pnh pun naik kereta api...eh,pernah2 tp tu zaman bl..ms kecik2 dl..mana nak igt...tgk gmbq br igt..tu pun setakat p Alor Setar ja..hehe...

So, aku start naik kereta api ni since aku first sem lah..thn lps...ceh,sebagai org baru naik kereta api,aku jd excited lah jwbnya..sampai awai..cari koc..cr seat..p jalan2 koc lain..p kantin,kelebek tandas..(bkn kelebek tandas pun.tp kelebek muka)..hahaha...

Best sbnqnya naik kereta api ni berbanding train sbb kalau kt nak membuang, tandas ada..p ja..x gaduh nak habaq kat driver suh bhnti sat nak p tnds..tu pun kalau mood driver tu baik nak berhenti..kalau x,jenuh tahan lah jawabnya..hehe..kalau lapaq pl,ley ja singgah makan ngn minum kat kantin..beli and then makan kat situ or ley mkn kat seat kt..ada meja kecik kt ley ltk makanan..tp makanan ngn minuman ni mahai skt lah harganya..lau nak air panas,dia caj 1 cup dlm polisterin tu RM 2.50..lau mi ka bhn goreng ka nasi lemak ka RM 7 lau x slp aku..aku pun dah terlupa sbb  yg beli tu sem lps..pas tu cuti 3 bln mana nak igt dah hg dia..hahaha...depa ada juai sandwich, burger..roti pun ada kalau x slp aku ..p aku jrg lah beli sbb mahal..lgpun,selalu sampai pkl 1 tgh hr..jd t aku lunch kat Tanjung Malim je..

Kelebihan yg ketiga, kalau kt boring dok kat seat kt,kt ley p jln2 kat koc lain..ye lah..naik kereta api ni mmg kn bnyk brsbq..dia lambat..kalau p Tanjung Malim tu naik pkl 8 pg,nanti sampai Tanjung Malim pkl 1 tgh hr..jd utk elakkan kebosanan ampa tu,apa kata ampa jalan2 ja p koc len..org KTM bkn nak mrh..pas dia check tiket kt,ikut suka kt lah nak dok mana..p kn make sure lah seat yg kt dok tu x dak org..t x pasai2 bergaduh pl dgn tuan seat..x ke naya..ada seat yg first class..ada second kls..ada yg ada katil..semua sekali selalu ada 7 koc termasuk kantin..aku selalu amik yg second kelas ja..RM 29..tp sbb aku bt Student Card,jd dia tinggai RM 21 ja..second class ni seat 2,2..kalau first class pl, seat 2,1..jd seat dia besaq skt..selesa lah..siap dpt air mineral dgn kek dlm plastic lg..tp hg dia pun best lah..RM 5x....lau bt Student Card dpt murah lglah..

Kelemahan naik train ni sampai lmbt..second,kalau mai time delay dia mau angin lah jawabnya..dah bnyk kl aku kena..kebanyakannya sem lps lah..sem lps kls aku sampai pkl 2 ptg hari sabtu..jd ada 2 choice nak blk Butterworth..1 naik bas pkl 4 ptg or 1 g of course ngn kereta api..kereta api pkl 4.25 ptg..tp spnjg aku blk naik train pkl 4.25 ptg tu,sekali je dia dtg awai..tu pun bkn tepat2 pkl 4.25 tp 4.35 ptg..kira oklah lmbt 10 mnt ja..yg sblm2 tu ada yg mai pkl 5.30 ptg,6 ptg,6.15 ptg,6.30 ptg even pkl 7.15 pun pnh..mmg tension sgt2 tgu train..ye lah..kt dah pnt attend kelas..nak lah kereta api sampai awai..ley lah tidoq or rehat2 dlm tu..ni jd cetu..aku,Miza ngn Kak Ida mmg tension lah..mcm tgu bulan jatuh ke riba lah perumpamaan yg sesuai bg keadaan kami ni..sat2 kami bangun,berdiri,p kafe kat stesyen..buka ruang gosip..tu lah kerja kami tera nak tgu kereta api mai..haha..1 ja yang kami x bt lg..baring atas landasan..hahahahaha..tp kalau aku bt cetu,alamatnya aku dah jd arwah lah..x blh aku tlh blog..hihihihi...

oklah..aku pun dah penat berceloteh utk hr ni..nak p tgk tv sat..pas tu nak zzzzzz...td dlm bas bknnya ley tidoq sgt..kemarin aku p sana naik kereta api..ok until we meet again..adios!

2 comments: